با دستور سرپرست ریاست جمهوری، فاز دوم پایانه نفتی قشم افتتاح شد

فاز دوم پایانه نفتی قشم به عنوان یادگاری ماندگار از سوی دولت سیزدهم به صورت وبینار با دستور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری با اعتباری به میزان 44200 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 220 نفر به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ عضو موظف هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان با اعلام این خبر بیان داشت: فاز دوم پایانه نفتی قشم شامل عملیات طراحی و مهندسی، ساخت و راه اندازی 7 مخزن ذخیره سازی با ظرفیتی حدود سه و نیم میلیون بشکه و همچنین اجرای SPM ، PLEM خط لوله کشی و خط دریا و سایر عملیات اجرایی مرتبط با تکمیل پروژه می باشد.

محمد منصور عظیم زاده اردبیلی ادامه داد: فاز اول این پروژه در سال 1397 توسط شرکت سرمایه گذاری نفت قشم، تحت ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی در جنوب جزیره قشم آغاز شد.

وی افزود: در این پروژه بارگیری و تخلیه نفت خام بین مخازن ذخیره سازی خشکی و تانکرهای نفت توسط یک گوی شناور و از طریق دو خط لوله 36 اینچی انجام می شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان خاطرنشان ساخت: فاز نخست این پروژه شامل عملیات طراحی، ساخت و راه اندازی 6 مخزن ذخیره سازی به میزان سه و نیم میلیون بشکه در سال 1398 به بهره برداری رسید و حالا با راه اندازی فاز دوم که عملیات اجرایی آن از سال ۱۴۰۰ تاکنون انجام شده است ظرفیت ذخیره سازی تا سقف بیش از 7 میلیون بشکه افزایش یافته و ۲ برابر شد.

گفتنی است، مخازن راهبردی قشم سهم ۹درصدی از ظرفیت ذخیره‌سازی کشور دارد. در این مخازن امکان ذخیره‌سازی فرآورده‌های متنوعی از نفت سنگین تا میعانات گازی وجود دارد. این پایانه افزون بر رفع نیاز داخلی کشور به ذخیره‌سازی، نیاز کشور به ذخیره‌سازی روی شناورها یا ذخیره‌سازی در مخازن کشورهای خارجی را نیز کاهش می‌دهد.

بنابراین گزارش، آیین راه اندازی فازدوم پایانه نفتی قشم به صورت وبینار با حضور، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت، محمد منصور عظیم زاده اردبیلی عضو موظف هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم، احمد رکن آبادی مدیر نفت و انرژی این سازمان و مهدی هرج مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم برگزار شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.